Om du någon gång har turen att få uppleva en match i fotboll på Selhurst Park arena med hemmalaget Crystal Palace FC i den engelska fotbollens toppskikt, får du en upplevelse du sent kommer att glömma. Stadion kommer att vara full av högljudda och passionerade fans, och du kommer att se tusentals röda och blå skjortor med logotypen till klubbens huvudsponsor Mansion. Mansion Group, ett företag som driver onlinekasinon. Företag som Mansion investerar i stor utsträckning som professionell sportsponsor över hela världen, men är professionell sportsponsoring effektiv och värdig?
Får Mansion Group tillbaka investeringen i sponsring på sina spel? För närvarande står sponsringen av professionell sport över hela världen för uppskattningsvis 50 miljarder dollar per år. Företagen omfattar idrottssponsring av klubbar och tävlingar som en del av mångfacetterade marknadsföringskampanjer i en ständigt föränderlig konsumentmiljö. Den traditionella mediemarknaden har blivit alltmer fragmenterad eftersom alternativa innehållskanaler. Sociala medier som ger innehåll omedelbart till konsumenternas förfogande, har utvecklat en ny trend. Användarna flyttar snabbt till nästa objekt som intresserar dem direkt vid ett skärmtryck. Dessa trender har påverkat både räckvidd och effektivitet hos traditionella reklamkampanjer.
Det här har lett till väl genomtänkta kampanjer som passar de idrottsorganisationer som de spelföretag som Mansion samarbetar med. Med Crystal Palace-fansen på Selhurst Park i åtanke, ger effektiv sponsring företagen möjlighet att ansluta på en känslomässig nivå med konsumenter, och att utveckla varumärkeslojalitet genom association med sitt älskade fotbollslag. Sponsring av ett lag i sport når konsumenter i ett sammanhang som de frivilligt vill vara med i. Forskning visar på att sportanhängare ger ett högre erkännande av sportsponsorernas produkter, än av produkter som sponsras av andra företag.
Populärt 3D-spel ger nya kunder
Spel som Gnome Wood Slot är otroligt populära bland de som besöker onlinecasinon. Det är en 3D-slot som är väldigt användarvänlig, och det finns stora chanser att kamma hem en riktigt stor vinst. Gnome Wood är som ett litet spel i sig, med ett magitema som genomlyser allt. Microgaming bjuder på spännande underhållning, med 13 levande symboler och ett antal bonusfunktioner och free spins. Genom att sponsra sportevenemang och göra reklam för slots som Gnome Wood, får casinoföretagen en mängd nya lojala intressenter och kunder på kort tid. Det finns stor potential för kommersiella vinster och merförsäljning, beroende på sponsorns effektivitet. Det gäller att företaget måste anpassa sin reklam för få bäst avkastning, och göra rätt associativ koppling mellan kund och varumärke.
För att illustrera kan ett företag som är stolt över fart, kraft och innovation hitta potential i sponsring inom bilindustrin och kundens känslomässiga föreningar som bildas där. Forskning tyder också på att sponsring förstärker tidigare köpbeteende vilket gör det till ett särskilt kraftfullt verktyg för stora, välkända varumärken. Detta observeras över hela världen genom sportsponsorens närvaro av jättar som McDonalds, Samsung, Nike, Adidas, Mastercard och Coca-Cola. Det finns potential för varumärken att växa genom sina samarbeten med professionell sport genom sponsring. Det uppskattas att varumärkesstyrkan står för 60-80 procent av försäljningen, så företag som Mansion Group och andra gör nog en god investering när de sponsrar de engelska fotbollsklubbarna.
Läs mer »